kondans

Mamma till Lisa & Lowe 💕

Kreolskans gryta

Kategori: Allmänt


Måndag igen! Kom nyss hem från dansen, heeelt slut! Hade en mysig helg :) var toknice att bada lite mitt i vintern! Här är har vi en bild på en mustig människogryta:



Från en gryta till en annan! Jag dela med mig av ett grymt recept! Anton introducerade mig till denna rätt och jag blev frälst, haha. Gjorde den förra söndagen och igår blev det av igen! En helt vanlig och mumsig rätt som passar lika bra till vardag som helg! Rätten heter Kreolskans gryta.



Du behöver:

600 g fläskfilé
3 st chorizo korvar
1 dl syltlök (avrunnen)
1 dl cornichons eller ättiksgurka
1 st röd paprika
1 dl svarta oliver
1 msk smör
1 tsk mejram
2 st vitlöksklyfta
3 dl grädde
1 krm salt
1 krm svartpeppar
1 msk mjöl

Så här gör du:

Putsa filén och skär den i tjocka skivor, som plattas ut lätt. Skiva korven.
Strimla paprikan. Sila av syltlök, gurka och oliver.
Fräs snabbt upp korven i en stekgryta och ta upp den.
Bryn därefter fläskfilén. Peppra, salta, krydda med mejram, pressa ned vitlök och strö över mjölet.
Lägg tillbaka korven och blanda ned paprikan, syltlöken, gurkan, oliverna och grädden.
Koka gryan i ca 10 min. Smaka av med salt och gurkspad och bär den i triumf till bordet!
;)

Serveringstips: Potatis, ris eller färsk pasta.

:*
Kommentera inlägget här: